28 juli 2016 - Vertrek uit Zuid-Afrika

28 juli 2016 - Schiphol, Nederland

Na een onvergetelijke vakantie van bijna 3 weken door het prachtige Zuid-Afrika was het tijd om terug naar Nederland te gaan.
We hebben 2.860 km zonder problemen afgelegd met de huurauto, geen lekke band of andere soort van pech gehad en dat is gezien de spontane 'potholes' in het wegdek, de stukken onverharde wegen en de slecht aangegeven verkeersdrempels toch ook wel bijzonder.
De meeste mensen waar wij mee te maken hebben gehad waren in het algemeen zeer vriendelijk en als je een 'how are you sir' beantwoorde met een 'fine, and how are you' dan kwam er meestal wel een soort van kort gesprekje en waren ze vaak benieuwd waar wij vandaan kwamen.
Op zich vreemd want er waren ontzettend veel Nederlandse toeristen, en een aantal maakte hetzelfde rondje wat wij deden dus kwam je op verschillende plekken steeds dezelfde vakantiegangers tegen.
Maar onderweg ook wel krottenwijken met 'huisjes' gebouwd van materiaal waar niet eens een schuur van zouden maken, echt triest om te zien. Zo'n confrontatie van rijk en arm door elkaar wordt je soms wel heel erg stil van en wat hebben wij het hier in Nederland toch waanzinnig goed dan, toch?
Tegen 5-en stonden we in de file op de ringweg (of randweg ;-) van Johannesburg maar niet veel later reden we de parkeergarage bij Car Rental Returns in om de Honda in te leveren.
We liepen met koffers en al richting de departure terminal toen een van de medewerkers van het autoverhuurbedrijf achter ons aan kwam hollen, we hadden de camera laten liggen in de auto :-( en hij kwam het ons brengen, wat goed zeg! Hij wilde er wel een vette fooi voor maar dat had die beste man ook zeker verdiend!
We konden pas om half 11 het vliegtuig in dus moesten we de tijd vullen met koffie drinken, telefoons en tablets opladen, de laatste prepaid MB's opmaken, de laatste souvenirs te kopen en vooral wachten en wachten...

Nog een paar woorden om mee af te sluiten:
lughawe (vliegveld), papband (lekke band), petrolstasie (benzinestation), sitplekgordel (veiligheidsriem), duikweg (viaduct) en suurlemoen (citroen).

Op naar Nederland !

- Patrick -