24 juli 2016 - Een regenachtige zondag

24 juli 2016 - Port Edward, Zuid-Afrika

Deze zondag begon grijs en bewolkt maar het was nog wel droog.
Sandra was als eerste op en zat gelijk weer met de verrekijker de oceaan af te speuren en zag dit keer een kudde dolfijnen, jawel !
Een lekkere luie zondag en de weersomstandigheden waren niet zo goed om er eens flink op uit te trekken, wel om een wasje te draaien ;-)
's Middags naar het strand waar we een hapje gingen eten bij Beach Bobbies en daarna nog even het strand opliepen, de golven beukte er flink op los en het het kon elk moment gaan regen.
Na wat heen en weer gelopen te hebben en een paar prachtige foto's genomen te hebben van de zee met die hoge golven weer terug naar de villa. En ja hoor, de regen kwam en is daarna niet meer weggegaan, soms komt een weersverwachting wel uit...
De rest van de dag hebben we niet echt veel meer gedaan maar misschien wel leuk om te vertellen hoe wij de vakantie in Zuid-Afrika tot nu toe hebben ervaren.
Om eerlijk te zijn had ik zelf vooraf twijfels over dingen als veiligheid, verkeer en dreigende situaties, waarom? geen idee.
Onze veiligheid in geen moment in gevaar is geweest, zelfs niet die paar keer dat we per ongeluk een verkeerde weg of afslag namen en we in een straat terechtkwamen waar je wel zoiets had van.... en nu... , maar niets aan de hand,
Wij hebben de mensen als vriendelijk, vrolijk en gastvrij ervaren en ook zeker geïnteresseerd in waar wij vandaan komen.
Op elke locatie, behalve in Port Edward, hadden we wel ergens een soort van lokale 'vriend' , zeg maar iemand die op het park of reservaat werkzaam was en waar we een praatje of grappen mee maakte en zelfs bij de benzinepomp!
In restaurants ook een-en-al vriendelijk en beleefdheid, echt helemaal niets te klagen, de enige wat minder vriendelijke mensen waren die bij de tolpoorten, maar dat is natuurlijk ook echt een kl*tejob...
Op parkeerplaatsen zijn er mensen die je helpen met parkeren, ze geven aanwijzingen en letten op de auto (dat is wat ze zeggen) en daar willen ze graag een fooi voor. Dit zijn we niet gewend en de eerste keer heb je echt zoiets van ' moet dit nu? ', ja het moet.
Ook het verkeer is heel goed te doen, het links rijden en schakelen went best snel maar soms rij ik per ongeluk toch aan de verkeerde kant van de weg :-) .
Er zijn veel minder verkeersborden dan in het alles-tot-in-het-puntje-geregeld Nederland en kijkt men hier niet op van koeien op de snelweg (!), mensen die op de vluchtstrook lopen, inhalen op de tegenovergestelde rijbaan, als zoiets gebeurt dan geeft de tegenligger de inhaler ruimte door half op de vluchtstrook te rijden, doordat er minder geregeld is regelt men het onderling gewoon af zonder getoeter of boos te worden en dat is toch wel het mooie hiervan. Wel zijn er veel snelheidscontroles, echt heel veel.
Het enige enge/angstige moment op de weg was toen we vorige week langs al dat vuur moesten rijden, de hitte voelde je gewoon de auto in komen en eigenlijk zag je door alle rook niets, ook geen tegenligger of zo.
Fietsen zie je hier nauwelijks, het zijn voornamelijk auto's, busjes of bakkies (pick-up trucks) en gewoon veel mensen (lopend) op de vluchtstrook, ook scholieren in uniformen lopen langs de snelweg naar school of naar huis.
Hier wat woorden in het Zuid-Afrikaans; muurhorlosie (wandklok) ; rekenaar (computer) ; krimpvarkie (egel) ; houtkapper (specht) ; slap tjips (patates frites) ; drafskoene (hardloopschoenen) ; morssjors (knoeipot) en byderwets (modern), grappig toch?
Verder heeft ook hier het Pokemon Go virus toegeslagen, ik ben al dagen mijn eigen mobiele telefoon kwijt want Sem heeft deze in beslag genomen, de Pokemon app draait niet op zijn telefoon en wel op de mijne.... dusss....
Mocht ik wat whatsappies gemist hebben of nog niet gereageerd hebben :-(
- Patrick -

1. Daphne&Jeroen:
    24 juli 2016
    Haha krimpvarkie die is leuk!!
  2. Sonja:
    25 juli 2016
    Ik vind drafskoene ook erg leuk. Haha
  3. Jacqueline:
    25 juli 2016
    jammer dat het weer wat minder is, maar ja het regent nooit 24 uur achter elkaar.hahahah.
    Zag ik Sandra nou met onze verrekijker naar de dolfijnen staren?