24 juli 2022 - Via de Laerdal-tunnel naar Vossresort

24 juli 2022 - Vossevangen, Noorwegen

Na het ontbijt vertrokken we redelijk op tijd naar onze volgende bestemming en dat is Vossevangen in de gemeente Voss. In het begin scheen de zon nog volop maar dat duurde niet lang. Het gespetter werd al gauw flinke regen en dan is het verrassend wat je zoal onderweg tegenkomt in de bergen. Wat koeien, schapen, motorrijders en fietsers waaronder zelfs iemand op een ligfiets. Fiets je daar half liggend door de bergen tussen de auto's, caravans, campers etc en in die lighouding val je niet echt op, levensgevaarlijk lijkt mij en helemaal als het regent waardoor het zicht minder is. Vincent had al verteld dat er op deze route veel tunnels waren en dat klopt zeker, heel veel tunnels zelfs.

Maar eerst met de ferry bij Mannheller het fjord over en daarna reden we al snel de Laerdal tunnel in. Deze tunnel is op dit moment met een lengte van 24,510 kilometer de langste tunnel ter wereld! Dus bijna 25 kilometers door de tunnel en om de rit wat op-te-leuken hebben ze de tunnel onderweg op een paar plekken 'versierd' met blauwe verlichting, leuk maar zeker niet spectaculair. Na de tunnel even gestopt voor een eenvoudige lunch en om de benen te strekken maar vanwege de regen werd het meer lunch dan benen strekken.

In de Laerdal tunnel

Rond half vier kwamen we op Vossresort aan en konden we al snel de koffers uitpakken. Op zondag zijn er weinig supermarkten open maar we hadden er toch eentje gevonden die wel open was met een beperkt assortiment maar voldoende om vanavond zelf spaghetti te maken. Helaas bleken de blikjes bier die we ook hadden gekocht niet zo lekker te zijn en geen alcohol bevatte, jammer.

Vossresort (1)

Volgens Sandra lijken de huisjes op Vossresort op huisjes uit de Hobbit, echt geen idee maar het zal wel. En we hadden ook nog tijd om het grootste gedeelte van de F1 race in Frankrijk én de overwinning van Max te zien én de finish van de Tour de France, leuk voor het team van Jumbo - Visma!

Op het Vossresort draait de Tour du Toep echter nog volop en heb ik vanavond mijn eerste positie in het algemeen klassement verder verstevigd, die gele leiderstrui past me prima!

1. Sonja:
    24 juli 2022
    San heeft wel gelijk wat de huisjes betreft. Alleen lagen die meer verscholen in de heuvels haha. Hopelijk is het weer morgen beter. 😘